תעודות בית הספר: הזדמנות להתאמן בעידוד, תקשורת וראייה רחבה של הילד

בשבוע הבא יקבלו תלמידי ישראל את תעודות מחצית השנה.עידוד הילדים מול התעודה, יספק להם את הכוח והחוסן הנפשי להמשיך לנסות, להתמודד ולהצליח. רצוי להתכונן למעמד הבאת התעודה ולהתמקד מול הילד ב״יש״ ולא ב״אין״. נעודד על המאמץ, העבודה הקשה, השיפור היכן שקיים, ההישגים והייחודיות של הילד. והכל באהבה, הקשבה וחיוך. אם קשה למצוא את ה״יש״, וכן במקומות בהם נדרש שיפור מסיבי, רצוי ליצור שיחה, לאחר משוב חיובי כלשהו, ממקום של הקשבה ושאילת שאלות ולא הטפה. לשאול את הילד מה יעזור לו להשתפר, איפה האתגר מבחינתו, האם הוא זקוק לעזרה מכם או ממורה פרטי ועוד. קחו בחשבון שהילדים, גם אלה שלא מראים את זה כלפי חוץ, חוששים להראות תעודה לא טובה ולפעמים גם כועסים ומרגישים שזה לא הגיע להם. אפשר לשקף להם שזה טבעי להיות מאוכזב/ כועס/ נעלב..אך לא לשכוח בעצמנו כי מדובר בתעודה, רק תעודה.
התעודה הזו, לא מגדירה או מסכמת מי הילד שלכם ומה הדבר הקסום והייחודי שיש בו. התעודה לא משקפת חוכמה ואין בינה לבין הצלחה בחיים קשר ישיר מוכח. וודאי שאין לזלזל בלימודים ובתעודות, החינוך להתמדה, עמידה בתנאי מסגרת מחייבת, עמידה במשימות וכו, חשובה ככישורי חיים לילדים ולכן ישנה חשיבות לערכים שהתעודה מבטאת. אך מאידך, אנחנו לעיתים שוכחים להסתכל על התמונה הכללית, ומתמקדים בציונים, מספרים והערכות נקודתיות מבלי לשים לב כמה דברים אחרים נפלאים, חשובים וחיוביים קרו לילד שלנו בתקופה זו ובכלל.
כדאי לזכור מי הילד, במה הוא טוב וכשרוני ומה הוא אוהב לעשות. בנוסף, כמה הוא מחויב לביה״ס ומכבד את המסגרת והמורים ומה המצב החברתי בכיתה. במידה והכל תקין לתפיסתכם, קחו בפרופורציות את התעודה. ניתן לנצל את הרגע להתאמן בעידוד. עידוד על הדרך, המאמץ, ההשקעה ועל ההתמודדות עם הקושי ולהיות שם כדי לחשוב על דרכים לשיפור יחד עם הילד.
הרווחים : בניית תקשורת ואמון בניכם, זריקת מוטיבציה להמשך והעלאת הערך העצמי כחלק מתהליך מתמשך. ובעניין מתנות על תעודה טובה או ציונים, הסיכון הוא יצירת קשר מותנה בין מתנות למוטיבציה ללמוד. השאיפה היא ליצור מוטיבציה פנימית שלא תתעורר בשבילכם או בשביל המתנה. יחד עם זאת, כל מקרה לגופו וכל משפחה ומה שעובד אצלה. אם כדי להתניע את המוטיבציה מתנות קטנות עוזרות, עם הצלחה קשה להתווכח, אבל תהיו עם היד על הדופק לגבי ההמשך כדי שלא תיווצר ההתנייה בין נושא הלימודים למתנות ואל תעשו מזה הרגל קבוע שבלעדיו ילדיכם יאבד כל עניין במסגרת הלימודית. ובנוסף, קשרו זאת שוב, לתהליך ולהשקעה ולא לתוצאה הסופית. העיקר הוא תחושת הערך העצמי של הילד ותחושת המסוגלות שלו וגם אם הדרך לשם ארוכה וקשה יותר, היא שווה את התוצאה בטווח הרחוק כשהילד יתבגר וייכנס לחיים עצמאיים.

סגירת תפריט